32 and Unmarried

 Salam sendu di petang hari guys.



Ingat nak siapkan menaip cerita pasal gi Kuala Tahan baru-baru tapi kena stop kejap sebab posting terlalu panjang dan kematian ayat nak teruskan menaip. So hari ini nak cerita apa? Nak cerita story sedih sikit boleh? Tak ada lah sedih sangat tapi sedih lah juga.


So, harini I ada tetamu kat office, 2 orang makcik. Identiti makcik tu tak perlulah saya maklumkan kat sini. Long story short, mereka tanya tak sambung belajar ke, umur berapa, dah berkeluarga dah ke bla bla bla. When I told them my age, everyone macam terlopong haha. Sorang makcik terlopong sebab macam tak percaya, sorang lagi macam in denial like how come you're 32 and not married yet meh? Hah like that lah. Makcik tu memang macam disbelief gila bila I cakap I tak kahwin lagi di umur ini. Lepastu dia cakap;


"32 kena kahwin dah mek wei"


Nasib baik lah seorang Hani Musfirah ni pandai berlakon bab-bab sembunyikan kesedihan. So I senyum je sebab kita sebagai generasi yang jauhhh lebih muda dari makcik-makcik ni, kita kena faham mereka juga. Kadang orang tua ni, mereka tak ada niat pun nak memalukan kita, cuma mungkin itu cara percakapan mereka. Tak dinafikan ada juga dalam kalangan mereka yang lantang bercakap sampai tak jaga langsung air muka kita. Nak buat macam mana, mindset zaman kita dengan zaman mereka berbeza.


Dalam senyum gelak ketawa tu, deep inside, ada sedikit rasa sedih tu. Betul lah tu kata makcik tu, I'm 32 years old already and for some of baby boomers generation, 32 is too old for not getting married yet. Sebab generasi mereka kebanyakan kahwin umur belasan tahun atau pun awal 20's. Jujur, I tak terasa pun dengan makcik tu cuma yang I cakap sedih tu, ye lah, siapa je tak sedih. You tell me ah, siapa tak nak kahwin? Siapa tak nak ada peneman di hari tua nanti? Siapa tak nak ada anak? Bilang sama saya, siapa? Those child-free people pun kahwin tau, even mereka tak nak anak but still, mereka kahwin haha.  


Kenapa tak kahwin lagi? Kenapa tak nak kahwin?


Bukan tak nak kahwin. Ianya lebih kepada takut. Takut untuk kenal orang baru, takut untuk berumahtangga, takut untuk percayakan seorang lelaki, takut itu takut ini. Dan, dengan apa yang diri sendiri dah alami, dengan apa yang berlaku kat sekeliling, berlaku kat orang terdekat, berlaku kat keluarga terdekat, siapa je tak takut. Mungkin dari situlah punca kenapa saya tak buka hati untuk sesiapa. Tambah pula kita ni independent woman wak, dari kecik sampai besar semua benda buat sendiri, dan dari kecik sampai besar pun tak pernah ada orang nak kat kita wak, so kalau awak di tempat kita, apa awak rasa? Sah-sah la rasa macam malas nak ada attachment dengan seseorang tambah lagi dengan seseorang yang tak pasti. 


Tapi Allah knows better, right? 


Insha Allah, sampai masanya nanti terbuka lah hati ni kan? Sampai masanya nanti, ada lah jodohnya tu kan? Kan? Kan? 


Herm, I hope so.


Till then, Assalamualaikum good people 🕊️

2 comments:

  1. Sedih kan, faham sangat perasaan tu. Kadang-kadang orang tua tak faham situasi kita sedangkan setiap orang ada perjalanan hidup masing-masing kan. Tini dulu, lepas nikah, sampai ada nak bawak pergi minum air gunung la air bukit la just because belum preggy. Then, bila dah ada anak sorang, preggy lagi 3 kali, anak 2 tahun sorang (macam tangga) pun ada yang berkata-kata. #ifeelyou

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhu. Manusia kan, tak pernah cukup. Bila tak kahwin suruh kahwin. Bila dah kahwin, tanya anak. Bila ada anak, suruh tambahnya lagi. Bila anak ramai, pun kena aim juga. Huhu. Susah nak puaskan hati manusia.

      Delete